Wednesday, June 1, 2011

Panduan ketika berpantang

Assalamualaikum...

Bowrink...bowrink...toing2...memandangkan hari ni aku sudah hari yang ke 32 berpantang (sebulan sudah) and just wait for 2 weeks more to complete my confinement period. So aku nak kongsi dengan korang panduan-panduan  dan perkara yang perlu/wajib ada ketika berpantang.

1. LAPTOP & INTERNET CONNECTION
Memandangkan semua ibu-ibu zaman sekarang ni celik IT lagik..n mostly wanita bekerjaya so xheranla ini amat penting semasa pantang...termasuklah aku...pantang 44 hari beb...dahla xbley keluar shopping or wdow shopping...even pegi kedai runcit pak man depan tu pun mak kita xkasi kan??so internet ni la yang menghubungkan kita dengan dunia luar...buleh shopping on9...hah macam aku yg xpuas shopping baju bb buleh lagik aku sambung membeli masa pantang ni...ada je aku nak...n tiap2 harila pakcik pos laju tuh kena mai umah aku...sian dia..hakhak...nasibla pakcik oi...hish bagi aku internet ni mmg sangat penting tatkala berpantang...tapi jangan sampai lupa diri sudahla...kang lupa plak dah ada anak...anak tido baru on9 okay makcik2...

2. BREASTPUMP
huh benda ni penting jugak bagi aku....bila breast membengkak sangatlah mengundang kesakitan yang amat sangat...haihh...bila BF pun tak kurang jugak so benda ni la digunakan untuk menyelesaikan masalah ini...senang jee...pump breast korang n simpan dalam fridge...hish aku kalu pump dapat sebotol penuh sangatlah teruja...sedeynya slu xpenuh pun...separuh jekk...haihhh kena usahakan supaya susuku lebih banyak...seperti yang korang sedia maklum BF sangat baik untuk bb terutamanya seperti anakku yang masih jaundis...erm...:(

3. BERTUNGKU
Benda ni mak aku yang cakap penting...menurutnya bila kita bertungku urat2 n darah kita akan berjalan lancar  dan kita tak mudah sakit di hari tua..dan juga untuk mengecutkan rahim...betul atau tidak aku tidak pasti...sehari wajib 3x tungku ya puan2....ya ampunn....aku xbleyla tungku2 ni..bila start ja msti mata mula ngantok...tapi xbley ngelat2 okay...ada ketua pengawas sedang bertugas...:p

4. BARUT
Makk....ini lagi satu benda yang aku fobia...masa anak 1st dulu baba yang selalu pakaikan..sian plak aku tengok dia tekun melilit badanku dengan barut itu...haihh sapala yang mencipta benda ini...naik sesak napas aku dibuatnya...efektifkah benda ni buleh mengempiskan perut???im not sure.../#

5. STOKIN
Mesti pakai okay...!!kalu x masuk angin nanti...kaki sejuk....tambah-tambah dok dalam ekon...so sila beli stokin sebelum bersalin...xsempat beli ambil jek 1 suami anda punyaa...save bajet!

6. JAMU
Bersepah kat pasaran...nak jamu apa??nona roguy,lisa formula,sendayu tinggi,mak dara...segala mak nenek ada...pilih jek...penin nak memilihnya...sampai skang aku lom beli apa-apa lagi...memandangkan anak aku kuning so aku xbley makan lagi jamu....adooii sadis...

7. AIR OREN PEEL FRESH
nape lak air ni penting???ha ni la untuk membantu korang punya penghadaman...eh bantu korang buang air besar dengan jayanya la...eh susah tau bila dah 2,3hari tak ukk uhhh so faham2 la cmana kan???sangat seksaas...so minum je air ni sure hari-hari masuk jamban...masyukkk...

8. DISPOSABLE PANTIES
Very important...!!tak tahu la jadi apa if xde benda alah ni...so sediakan banyak-banyak untuk hari muka..haha...

9. DISPOSABLE BREAST PAD
Bila breast dah membengkak so leaking la...pad diperlukan untuk mengatasi masalah ini...just cari yang sesuai okay...banyak di pasaran...nak senang beli je on9 bersepah...

10. MR.HUBBY
Ini bukan benda okay..ini orang/manusia....sangat..sangat diperlukan oleh semua kaum ibu di dunia ini...kan?kan?tapi kalu hubby yang jenis ada je kat rumah tapi tak ringan tulang nak tolong wife baik xyah ade...banyak beb yang jenis amek kesempatan wife pantang diorang jadi bujang...lepak mamak sampai larut malam...haihh...xmoo la cam gini..kite nak hubby yang sentiasa tolong kita...bagi semangat untuk kita..n sentiasa ada di sisi kita kan???

-
-
-

p/s: tapi hubby aku jauh dengan aku...just weekend je dia balik...erm..tuntutan kerja...sedia berkorban :p

No comments: